Algemene Voorwaarden

De belangrijkste punten waarmee je akkoord gaat bij aanschaf van een cursus of workshop:

  • De veiligheid van het model staat voorop. Om deze reden verzoeken we je om het model niet aan te raken en geen ongepaste opmerkingen te maken. Gebeurt dit wel, dan kan de docent je verzoeken te vertrekken, en heb je geen recht op teruggave of kosteloos verplaatsen.
  • De prijs tijdens de inschrijving is geldig, ook wanneer de prijs verhoogd wordt tussen inschrijving en volgen van de workshop. Eventuele fouten in de prijzen en ongeldige kortingscodes zijn hiervan uitgesloten. In geval van een foute prijs zal de gangbare prijs betaald moeten worden voor workshopdatum. In het geval van een foute prijs is het ook mogelijk om de overeenkomst te ontbinden.
  • Verplaatsen van de workshop of cursus is kosteloos mogelijk wanneer dit 21 dagen of langer voor de workshop of cursus aangegeven wordt.
  • De algemene voorwaarden kunnen ook na aanschaf van een cursus of workshop nog wijzigen.
  • Iedere deelnemer is verantwoordelijk voor eigen spullen. Het risico op verlies of kwijtraken ligt ook bij de deelnemer.
  • Het copyright van cursusmaterialen en overige items blijft altijd bij YM Academy.
  • Foto’s gemaakt tijdens workshops, cursussen, privélessen, masterclasses kunnen niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden. Ook kunnen ze niet zonder toestemming gebruikt worden voor fotowedstrijden.
  1. Definities

In deze algemene voorwaarden worden de volgende definities gebruikt:

1.1. YM Academy, onderdeel van Ymke Myrte Photography, de eenmanszaak van Ymke Jansen, gevestigd te Nootdorp, Gildeweg 30, onder KvK-nummer 77643194.

1.2. Klant: ieder persoon die een of meerdere diensten of producten van YM Academy afneemt. Met deze definitie wordt zowel Zakelijke klant als Consument bedoeld.

1.3. Zakelijke klant: iedere (rechts)persoon die handelt voor doeleinden binnen zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.

1.4. Consument: iedere natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

1.5. Partijen: YM Academy en Klant.

1.6. Opdracht: de opdracht die Klant geeft aan YM Academy om een of meerdere diensten te verlenen.

1.7. Overeenkomst: de overeenkomst gesloten tussen Partijen, waaronder mede verstaan de overeenkomst op afstand en/of overeenkomst van opdracht.

1.8. Overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen YM Academy en Consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, zonder dat YM Academy en Consument tegelijk fysiek bij elkaar aanwezig zijn, en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand (zoals telefoon of internet).

1.9. Bedenktijd: de termijn waarbinnen Consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.

1.10. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van Consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.

1.11. Dag: kalenderdag.

1.12. Duurzame gegevensdrager: ieder hulpmiddel dat Klant of YM Academy in staat stelt om persoonlijk aan hem gerichte informatie op te slaan op een wijze die deze informatie toegankelijk maakt voor toekomstig gebruik gedurende een periode die is aangepast aan het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die een ongewijzigde weergave van de opgeslagen informatie mogelijk maakt. Voorbeelden: papier, usb-sticks, cd-roms, dvd’s, geheugenkaarten, harde schijven van computers, en e-mails.

1.13. Materiële drager: een fysieke gegevensdrager waar informatie kan worden opgeslagen. Voorbeelden: een USB-stick, DVD, of CD.

1.14. Cadeaubon: een op de website van YM Academy aangekocht bedrag in de vorm van een cadeaubon.

1.15. Tegoedcode: een code die YM Academy beschikbaar stelt aan Klant indien Klant door een door YM Academy bepaalde situatie iets tegoed heeft van YM Academy. 

1.16. Kortingsactie: een actie die YM Academy voert waarbij (een potentiële) Klant korting krijgt.

1.17. Kortingscode: een vorm van een kortingsactie, waarbij (een potentiële) Klant een code kan gebruiken om korting te krijgen op een dienst of product van YM Academy.

2. Toepasselijkheid

2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen YM Academy en Klant. Ook zijn deze Algemene Voorwaarden van toepassing op de fase voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst en op eventuele aanvullende of nieuwe overeenkomsten.

2.2. Deze Algemene Voorwaarden worden op zo’n manier aan Klant ter beschikking gesteld dat deze door Klant op eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. 

2.3. Wanneer hetgeen vermeld in artikel 2.2 niet mogelijk is, dan zal YM Academy voordat de overeenkomst wordt gesloten, bekend maken waar deze voorwaarden (digitaal) geraadpleegd kunnen worden en dat zij op verzoek digitaal of andere wijze zullen worden verstuurd.

2.4. Partijen kunnen afwijken van deze Algemene Voorwaarden, als zij dit uitdrukkelijk overeengekomen zijn, en dit niet in strijd is met het dwingend recht.

2.5. De toepasselijkheid van artikel 7:409 lid 2 BW is expliciet uitgesloten. Dit betekent dat, indien Ymke Jansen komt te overlijden, haar erfgenamen niet verplicht zijn al datgene te doen wat de omstandigheden in het belang van Klant eisen. 

3. Aanbod & offertes

3.1. Het aanbod of een offerte bevat een duidelijke, volledige en begrijpelijke omschrijving van de aangeboden diensten en/of producten.

3.2. Duidelijke vergissingen of fouten in het aanbod of een offerte binden YM Academy niet. 

3.3. Een aanbod of offerte is maximaal 14 dagen geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of in de offerte staat vermeld of indien het gaat om fysieke/digitale producten en online cursussen/workshops. Fysieke/digitale producten en online cursussen/workshops zijn net zo lang te koop als ze aangeboden worden op de website van YM Academy.

3.4. Als Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.

3.5. Indien een aanbod of offerte wordt gedaan waar de dienst geen vaste tarief heeft maar waar het om een dienst op basis van uurtarief gaat, dan wordt ingeschat hoeveel uur YM Academy nodig heeft om de dienst te verlenen. 

3.6. Aan de geschatte uren voor een dienst en het daaruit voortvloeiende totale tarief kunnen geen rechten worden ontleend. De geschatte uren kunnen in de praktijk zowel lager als hoger uitvallen. YM Academy factureert altijd naar daadwerkelijk bestede uren.

3.7. Opdrachten worden schriftelijk door Klant bevestigd. Wanneer Klant er op een andere manier dan schriftelijk mee instemt dat YM Academy begint met het uitvoeren van de Opdracht, dan geldt de inhoud van de offerte of het aanbod als overeengekomen en zijn deze Algemene Voorwaarden van toepassing. Nadere mondelinge afspraken binden YM Academy pas nadat deze schriftelijk door de YM Academy zijn bevestigd. 

4. Totstandkoming van de overeenkomst

4.1. Een overeenkomst komt tot stand zodra Klant het aanbod heeft aanvaard en Klant heeft voldaan aan de gestelde voorwaarden.

4.2. Overeenkomsten worden zo spoedig mogelijk door YM Academy bevestigd. 

4.3. Zolang de ontvangst van de aanvaarding niet is bevestigd, mag Consument de overeenkomst ontbinden.

4.4. Het is na totstandkoming van de overeenkomst niet mogelijk de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, tenzij nadrukkelijk anders overeengekomen.

5. Tarieven

5.1. Alle tarieven die YM Academy hanteert zijn in euro’s en exclusief eventuele overige kosten, zoals bijvoorbeeld, maar dit niet beperkt tot: reiskosten, reistijd, en/of kosten voor een model en/of stylist. Tarieven worden exclusief btw gecommuniceerd naar Zakelijke klant, en inclusief btw naar Consument.

5.2. Alle tarieven die YM Academy hanteert die op haar website staan vermeld of die op een andere manier kenbaar zijn gemaakt, kan YM Academy te allen tijde wijzigen. Indien er al een overeenkomst is gesloten tussen YM Academy en Consument, dan mag Consument de overeenkomst ontbinden indien YM Academy haar tarieven binnen drie maanden na sluiten van de overeenkomst wijzigt.

5.3. YM Academy mag na totstandkoming van de overeenkomst haar tarieven verhogen als gevolg van wettelijke regelingen.

5.4. Indien Klant de overeenkomst wil aanvullen, dan mag YM Academy haar uurtarief of een meerprijs in rekening brengen voor het meerwerk. 

6. Spoed

6.1. Indien Klant spoed heeft bij een opdracht, dan mag YM Academy een additionele 40% van haar regulier gehanteerde tarief in rekening te brengen. 

6.2. Er is sprake van spoed indien Klant de uitvoering van de opdracht binnen 1 week voltooid wil zien.

6.3. De uitvoering van de spoedopdracht begint wanneer YM Academy een schriftelijk akkoord op de offerte of het aanbod heeft ontvangen.

6.4. De verantwoordelijkheid van de daadwerkelijke voltooiing binnen 1 week ligt óók bij Klant. Van Klant wordt verwacht dat hij zo spoedig mogelijk reageert op bijvoorbeeld, maar dit is niet beperkt tot, vragen die YM Academy stelt, zodat YM Academy kan voldoen aan de wens om de opdracht binnen 1 week voltooien. 

7. Betaling

7.1. Betaling in termijnen is alleen mogelijk indien het aanbod dit vermeld of dit is overeengekomen.

7.2. Betaling dient bij aankoop via de website per direct te worden voldaan. Consument heeft ook de mogelijkheid achteraf te betalen in geval van Consument een fysiek product koopt. In geval de betaling via factuur verloopt, moet de betaling binnen 14 dagen na factuurdatum worden voldaan. Uitzondering is als er iets anders is overeengekomen.

7.3. De vergoeding die YM Academy aan Consument vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor YM Academy.

7.4. Zakelijke klant dient de betaling zonder opschorting of verrekening te voldoen. 

7.5. Indien Consument niet aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, wordt hij tweemaal door YM Academy in de gelegenheid gesteld binnen een termijn van 14 dagen aan zijn betalingsverplichting te voldoen. 

7.6. Indien betaling door Consument uitblijft na de in vorig lid genoemde betalingsherinneringen, of indien betaling door Zakelijke klant uitblijft nadat de termijn op de factuur is verstreken, dan is hij de wettelijke rente verschuldigd en dan mag YM Academy de buitengerechtelijke kosten in rekening brengen. Het bedrag voor buitengerechtelijke kosten bestaat uit minstens € 40 en is Klant zonder aanmaning verschuldigd vanaf de dag nadat de overeengekomen uiterste dag van betaling is verstreken.

7.7. Indien Klant niet aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet en Klant heeft toegang tot een online cursus, dan mag YM Academy de toegang tot deze online cursus ontzeggen totdat Klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.

7.8. In geval van liquidatie, faillissement, wettelijke schuldsanering of surséance van betaling van Klant zijn de verplichtingen van Klant jegens YM Academy onmiddellijk opeisbaar en mag YM Academy haar werkzaamheden opschorten of beëindigen.

8. Cursussen / workshops / privélessen

Verplichtingen/verantwoordelijkheden klant

8.1. Klant zorgt voor een goed werkende camera waarbij belichting handmatig ingesteld kan worden, een opgeladen accu en voldoende geheugen, zodat hij de gehele cursus/workshop/privéles zonder problemen kan volgen.

8.2. Klant is zelf verantwoordelijk voor het hebben van de benodigde kennis, software en apparatuur die aangegeven staat bij de beschrijving, het aanbod en/of de offerte van een cursus/workshop/privéles. 

Slecht weer

8.3. Indien de cursus/workshop/privéles buiten plaatsvindt en er slecht weer is voorspeld, dan wordt de cursus/workshop/privéles naar inzicht van YM Academy verplaatst naar een andere datum en/of een ander tijdstip. Onder slecht weer wordt verstaan: storm, flinke regenbuien, onweer, ijzel, sneeuw, hagel of extreme warmte. 

8.4. Indien Consument niet kan op de nieuwe datum of het nieuwe tijdstip nadat de cursus/workshop/privéles is verzet door slecht weer, dan krijgt Consument het totaal overeengekomen bedrag voor de cursus/workshop/privéles terug. Indien Zakelijke klant niet kan op de nieuwe datum of het nieuwe tijdstip, dan mag Zakelijke klant een nieuwe datum uitkiezen om de cursus/workshop/privéles alsnog te doen.

Opnames

8.5. Het staat YM Academy vrij om tijdens de cursus/workshop/privéles “behind the scenes” foto- dan wel video-opnames te maken en deze te delen voor promotionele doeleinden. Indien Klant niet op opnames wil staan, dan dient hij dit vooraf aan te geven.

8.6. Er mogen geen geluids-, foto- en video-opnames gemaakt worden door Klant tijdens een cursus/workshop/privéles, tenzij YM Academy daar toestemming voor heeft gegeven. 

8.7. Er mogen nooit foto- of video-opnames gemaakt worden van de (licht)set-up, tenzij deze opnames voor eigen gebruik zijn en niet gedeeld worden met derden.

Meerdaagse cursussen

8.8. Indien Klant een of meerdere keren is verhinderd voor een dag uit een meerdaagse cursus, dan ontvangt Klant hier geen (gedeeltelijke) restitutie voor.

Verzetten

8.9. Indien een cursus of workshop verzet wordt door YM Academy om een andere reden dan vermeld in artikel 8.3, en Klant kan niet op de nieuwe datum, dan mag Klant kosteloos een nieuwe datum prikken om de groepscursus/groepsworkshop alsnog bij te wonen, OF; 

in de plaats een andere groepscursus / groepsworkshop bijwonen. Indien deze groepscursus / groepsworkshop duurder is, dan dient Klant het verschil in extra kosten te betalen. Indien deze goedkoper is, dan krijgt Klant een tegoedcode voor het verschil in prijs.

8.10. Klant kan een privéles, cursus of workshop kosteloos verplaatsen of annuleren tot 22 dagen voor de geplande lesdatum. Klant kan een privéles, cursus of workshop daarna niet verzetten, tenzij er sprake is van overmacht. Overmacht moet zo spoedig mogelijk doorgegeven worden.

8.11. Indien Klant een privéles verzet door zijn overmachtssituatie of ziekte, dan dient de privéles uiterlijk binnen twee maanden na de originele datum verzet te worden.

8.12. Indien Klant een cursus of workshop verzet door zijn overmachtssituatie, dan gelden dezelfde voorwaarden als genoemd in artikel 8.9.

1.13. In geval van ziekte dient de deelnemer zelf een vervanger te zoeken voor de workshop of cursus. Mocht er iemand op de reservelijst staan, kan YM Academy hierbij helpen. In geval van ziekte moet dit zo spoedig mogelijk, maar in elk geval voor de start van de geplande cursus/workshop/privéles doorgegeven zijn.

No show

8.13. Indien Klant niet op een cursus/workshop/privéles verschijnt (no show), dan heeft Klant geen recht op (gedeeltelijke) restitutie. Indien Klant nog niet heeft betaald, dan blijft hij het geheel overeengekomen bedrag verschuldigd.

Reservelijst

8.14. Indien Klant zich ingeschreven heeft voor een reservelijst, dan biedt dat geen garantie dat Klant als eerst een vrijgekomen workshop/cursus mag opvullen.

9. Publicatie van foto’s gemaakt tijdens cursus/workshop/privéles

Algemeen

9.1. De door Klant gemaakte beelden tijdens een cursus/workshop/privéles mogen niet:

gebruikt worden voor tijdschriften, exposities of wedstrijden;

commercieel ingezet worden.

9.2. De door Klant gemaakte beelden tijdens een cursus/workshop/privéles mogen alleen gepubliceerd worden op social media, in print voor eigen gebruik en in voor zijn fysieke/online portfolio. 

9.3. Indien Klant de door hem gemaakte beelden publiceert die zijn gemaakt tijdens een cursus/workshop/privéles, dan dient hij te noemen dat de foto is gemaakt tijdens een workshop van YM Academy, YM Academy te taggen (@ymkemyrte op Instagram) en, indien een model aanwezig was, het model te noemen en te taggen. Indien de deelnemers van een cursus/workshop/privéles model stonden, dan hoeft de deelnemer op de foto niet getagd te worden.

Boudoirfotografie

9.4. De door Klant gemaakte beelden tijdens een boudoirfotografie cursus/workshop/privéles, mogen nooit zonder schriftelijke toestemming van YM Academy gepubliceerd worden. Elke foto dient afzonderlijk te worden beoordeeld.

10. Gedragsregels m.b.t. modellen

Algemeen

10.1. Klant dient met respect om te gaan met een model.

10.2. Het model mag alleen gefotografeerd worden op de momenten dat dit is aangegeven.

10.3. Klant mag een model nooit aanraken, tenzij het model expliciete toestemming heeft gegeven. Klant dient intieme zones altijd te vermijden.

10.4. Indien Klant naar inzicht van YM Academy en/of het model ongepast gedrag vertoont richting het model, dan kan YM Academy Klant wegsturen uit de cursus/workshop/privéles, zonder dat Klant recht heeft op enige restitutie of op het inhalen van de de rest van de verloren tijd. Onder ongepast gedrag wordt bijvoorbeeld verstaan, maar dit is niet beperkt tot: ongepaste en/of (seksueel) intimiderende opmerkingen maken, het model aanraken zonder dat ze daar toestemming voor geeft, en (seksuele) intimidatie in welke vorm dan ook.

Boudoirfotografie

10.5. In afwijking van lid 3 van dit artikel, raakt Klant een model bij een privéles/cursus/workshop boudourfotografie nooit aan.

10.6. Klant mag geen close-ups maken van borsten en billen, tenzij het model hier expliciet toestemming voor heeft gegeven.

10.7. Klant mag nooit een close-up maken van de schaamstreek.

11. Online cursussen

 

11.1. Een online cursus is onbeperkt te gebruiken zolang YM Academy bestaat, tenzij anders overeengekomen.

11.2. In verband met de digitale inhoud zijn online cursussen uitgesloten van het herroepingsrecht.

11.3. YM Academy kan geen resultaten garanderen.

11.4. Klant is zelf verantwoordelijk voor de juiste toepassing van een cursus.

11.5. Een online cursus mag door YM Academy tijdelijk offline gehaald worden voor onderhoudswerkzaamheden.

11.6. Een online cursus is persoonsgebonden. De toegang tot de online cursus mag niet met anderen mag worden gedeeld.

12. Nakoming / (non-)conformiteit

Online cursussen & digitale producten

12.1. Online cursussen en digitale producten moeten aan de overeenkomst beantwoorden. Dat is het geval wanneer het betreft de beschrijving, hoeveelheid en kwaliteit, functionaliteit, compatibiliteit, interoperabiliteit en andere kenmerken voldoet aan de overeenkomst.

12.2. Klant kan zich niet beroepen op dat een online cursus of digitaal product niet aan de overeenkomst voldoet wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn.

12.3. In geval dat een online cursus of digitaal product niet aan de overeenkomst voldoet, dan heeft Klant alsnog recht op nakoming van de overeenkomst. De kosten daarvan zijn voor YM Academy. Klant dient YM Academy eerst in gebreke te stellen en een redelijke termijn voor nakoming te geven.

12.4. Klant heeft het recht niet om nakoming te eisen als dat onmogelijk is of dat voor YM Academy onevenredige kosten met zich brengt.

12.5. In geval dat een online cursus of het digitale product niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan heeft Consument, naast recht op nakoming van de overeenkomst, ook het recht de prijs te verminderen in evenredigheid van de afwijking van wat is overeengekomen, of het recht de overeenkomst te ontbinden. Dit recht heeft Consument alleen in de volgende gevallen:

  • Beantwoording aan de overeenkomst als bedoeld in artikel 12.4 is onmogelijk of onevenredig;
  • YM Academy komt de overeenkomst niet kosteloos na voor Klant nadat Klant YM Academy in gebreke heeft gesteld zoals genoemd in artikel 12.3;
  • Er blijkt een gebrek te zijn, ondanks de poging van YM Academy om de online cursus of het digitale product te laten beantwoorden aan de overeenkomst;
  • Het gebrek is zo ernstig dat een onmiddellijke prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst gerechtvaardigd is;
  • YM Academy heeft verklaard, of uit de omstandigheden blijkt duidelijk, dat zij de online cursus of het digitale product niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor Klant aan de overeenkomst kan laten beantwoorden.
 

12.6. Indien Consument de overeenkomst ontbindt of YM Academy haar prijs dient te verminderen omdat de online cursus of het digitale product niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan betaalt YM Academy Consument alle verschuldigde betalingen terug binnen 14 dagen vanaf de datum waarop YM Academy in kennis is gesteld van de beslissing van Consument om zich te beroepen op het recht van prijsvermindering dan wel op ontbinding van de overeenkomst.

12.7. Klant kan de overeenkomst niet ontbinden wanneer de afwijking van datgene wat is overeengekomen, gezien haar geringe betekenis, de ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.

Fysieke producten

12.8. Artikel 12.1 t/m 12.7 zijn ook van toepassing op fysieke producten.

12.9. Beantwoordt een fysiek product niet aan de overeenkomst, dan kan Klant eisen:

  • aflevering van het ontbrekende, tenzij aflevering onmogelijk is of dit niet van YM Academy gevergd kan worden;
  • herstel van de producten, tenzij herstel onmogelijk is of dit niet van YM Academy gevergd kan worden;
  • vervanging van de producten, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering om dit te rechtvaardigen, dan wel de producten na het tijdstip dat Klant redelijkerwijs met ongedaanmaking rekening moest houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als zorgvuldig schuldenaar voor behoud ervan heeft gezorgd.
 

12.10. De kosten uit vorig lid kunnen niet bij Klant in rekening worden gebracht.

12.11. Herstel of vervanging kan bij YM Academy niet gevergd worden indien de kosten daarvan niet in verhouding staan met de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die Klant toekomt. Daarbij wordt gelet op: de waarde van de producten indien deze aan de overeenkomst zouden beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de Klant veroorzaakt.

12.12. Indien Consument een fysiek product heeft gekocht en YM Academy niet binnen een redelijke tijd nadat zij daartoe door Consument schriftelijk is aangemaand, aan haar verplichting tot herstel van de afgeleverde producten heeft voldaan, dan mag Consument het herstel door een derde laten doen. De kosten daarvan zijn voor YM Academy.

12.13. Klant stelt de producten ter beschikking van YM Academy voor herstel of vervanging. YM Academy neemt de producten op haar kosten terug. Klant hoeft niet te betalen voor normaal gebruik van de te vervangen producten in de periode voor de vervanging.

12.14. Als aanvulling op artikel 12.5, heeft Consument pas de bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden of de prijs te laten verminderen indien herstel of vervanging niet mogelijk is, herstel of vervanging niet van YM Academy gevergd kan worden, of YM Academy de overeenkomst niet binnen redelijke tijd nakomt.

12.15. Consument mag de overeenkomst onmiddellijk ontbinden of de prijs laten verminderen als YM Academy het herstel of de vervanging niet voltooid heeft, of indien van toepassing, niet voltooid heeft zoals genoemd in artikel 12.12, of als YM Academy geweigerd heeft de producten aan de overeenkomst te laten beantwoorden.

13. Cadeaubonnen, tegoedcodes & kortingsacties

13.1. Cadeaubonnen hebben een geldigheidsduur van 2 jaar vanaf aankoop. Tegoedcodes hebben ook een geldigheidsduur van 2 jaar.

13.2. Een cadeaubon of tegoedcode kan meerdere keren gebruikt worden, totdat het bedrag op is.

13.3. Combineren van (meerdere) kortingscodes en/of (meerdere) cadeaubonnen is niet mogelijk.

13.4. Tegoedcodes die bestaan uit een tegoed op deelname van een workshop of cursus, kunnen niet gecombineerd worden met kortingsacties. Tegoedcodes die bestaan uit een bepaalde geldelijke waarde, kunnen gecombineerd worden met kortingsacties.

13.5. Cadeaubonnen kunnen niet met terugwerkende kracht verrekend worden.

13.6. In geval dat Consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komt een kortingscode die gebruikt is voor deze product(en), te vervallen.

14. Herroepingsrecht

Algemeen

14.1. Consument mag de overeenkomst op afstand binnen een bedenktijd van 14 dagen te herroepen in het geval van fysieke producten. Dit herroepingsrecht geldt niet voor evenementen met een specifieke datum en online-producten. Voor deze producten vervalt het herroepingsrecht door de natuur van de producten.

14.2. De bedenktijd gaat bij fysieke producten in op de dag waarop Consument, of een door Consument aangewezen derde die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen. Indien Consument meerdere producten heeft besteld in één bestelling, dan gaat de bedenktijd in wanneer Consument, of een door Consument aangewezen derde die niet de vervoerder is, het laatste product heeft ontvangen.

14.3. Wanneer Consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, dan meldt hij dit door middel van het modelformulier voor herroeping (bijlage 1), of op een andere ondubbelzinnige wijze aan YM Academy.

14.4. YM Academy stuurt na melding van herroeping Consument zo spoedig mogelijk een ontvangstbevestiging.

14.5. YM Academy vergoedt alle betalingen door Consument gedaan, binnen 14 dagen vanaf de dag dat Consument de herroeping meldt, met inbegrip van leveringskosten.

14.6. YM Academy maakt voor betalingen bedoeld in artikel 14.5 gebruik van hetzelfde betaalmiddel als door Consument is gebruikt, tenzij Consument uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd en de Consument hierdoor geen kosten heeft.

14.7. YM Academy is bij terugbetaling zoals genoemd in artikel 14.5 niet verplicht bijkomende kosten te betalen indien Consument uitdrukkelijk voor een andere wijze van de door YM Academy aangeboden minst kostbare wijze van terugbetaling en/of standaardlevering heeft gekozen.

14.8. Consument zendt zo snel mogelijk het product of de producten terug, in ieder geval binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de herroeping.

14.9. Consument dient in geval van herroeping zelf de kosten van retour te betalen.

14.10. Consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door YM Academy verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

14.11. Het risico en de bewijslast voor juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij Consument.

Verplichtingen van Klant tijdens de bedenktijd

14.12. Consument zal tijdens de bedenktijd zorgvuldig omgaan met het fysieke product en de verpakking. Hij zal het fysieke product slechts uitpakken of gebruiken op zo’n manier die nodig is om de aard, kenmerken en de werking van het fysieke product vast te stellen.

14.13. Consument is aansprakelijk voor waardevermindering van het fysieke product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan genoemd in vorig lid.

14.14. Consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het fysieke product als Consument hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijke verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.

Uitzonderingen

14.15. Het herroepingsrecht geldt niet voor Zakelijke klant.

14.16. Consument heeft geen herroepingsrecht in geval hij een dienst afneemt van YM Academy, de nakoming daarvan al heeft plaatsgevonden, de uitvoering van de dienst is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van Consument, en Consument verklaard heeft afstand te doen van zijn herroepingsrecht zodra YM Academy zou aanvangen met nakoming van de overeenkomst.

14.17. Consument heeft geen herroepingsrecht indien het aanbod volledig bestaat uit digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, de nakoming van de overeenkomst is begonnen met uitdrukkelijke toestemming van Consument, en Consument heeft verklaard dat hij afstand doet van zijn herroepingsrecht.

14.18. Consument heeft geen herroepingsrecht indien hij een cursus/workshop/privéles boekt en indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien.

15. Derden

15.1. YM Academy mag derden inschakelen voor het geven van een cursus/workshop/privéles.

15.2. YM Academy is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door derden.

16. Overmacht

Aan de zijde van YM Academy

16.1. YM Academy hoeft haar verplichtingen uit de overeenkomst niet na te komen indien nakoming tijdelijk of blijvend onmogelijk is geworden door overmacht. 

16.2. Onder overmacht wordt verstaan elke niet-toerekenbare onmogelijkheid om de verplichtingen van de overeenkomst na te komen, zoals onder andere, maar niet uitsluitend: brand, ongevallen, computerstoringen, softwarestoringen, ziekte, overheidsmaatregelen, epidemieën, en pandemieën.

16.3. Klant wordt zo spoedig mogelijk door YM Academy op de hoogte gesteld van de overmachtsituatie.

16.4. In geval van overmacht, zoekt YM Academy samen met Klant een passende oplossing om de overeenkomst alsnog na te komen. YM Academy kan bijvoorbeeld een workshop/cursus/privéles verzetten.

16.5. In geval van overmacht is YM Academy niet tot vergoeding van schade gehouden.

16.6. Wanneer Klant een fysieke afspraak wil verzetten of annuleren vanwege een pandemie of epidemie, maar overheidsmaatregelen de voortzetting van de overeenkomst, al dan niet in aangepaste vorm, niet onmogelijk maken, dan mag YM Academy een schadevergoeding vorderen. YM Academy kan alleen een schadevergoeding vorderen voor annulering wanneer het herroepingsrecht niet (meer) geldt.

16.7. In geval van overmacht heeft Zakelijke Klant geen recht zijn verplichtingen op te schorten, tenzij anders overeengekomen.

16.8. In geval van overmacht heeft Zakelijke Klant geen recht de overeenkomst te ontbinden, tenzij anders overeengekomen.

Aan de zijde van Klant

16.9. Indien Klant COVID-19 heeft of er een andere overmachtssituatie speelt bij Klant, dan heeft Klant geen recht op het totaal overeengekomen tarief retour. Klant kan een nieuwe datum prikken voor de workshop/cursus/privéles. Dit kan alleen indien Klant een bewijs stuurt van de uitslag van een PCR- of zelftest. Zulke situaties dienen zo snel mogelijk, maar in elk geval voor de start van de workshop doorgegeven te worden.

16.10. Indien Klant een boeking heeft gedaan voor meerdere personen voor een cursus/workshop/privéles, dan kan alleen de plaats van Klant kosteloos verplaatst worden in geval van overmacht aan de zijde van Klant. De andere personen op de boeking dienen de cursus/workshop/privéles gewoon te volgen.

17. Aansprakelijkheid t.o.v. Consument

17.1. YM Academy is alleen aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit een overeenkomst, en wanneer deze schade aan YM Academy is toe te rekenen.

17.2. YM Academy is niet aansprakelijk voor eventuele blessures of schade aan meegebracht materiaal die tijdens de workshop is ontstaan door Klant of een derde.

17.3. YM Academy is niet aansprakelijk voor diefstal/verlies van of schade aan persoonlijke eigendommen, tenzij er sprake is de situatie in lid 1 van dit artikel.

17.4. Elke aansprakelijkheid vervalt door het verloop van één jaar vanaf het moment dat de overeenkomst door voltooiing, opzegging of ontbinding is geëindigd.

18. Aansprakelijkheid t.o.v. Zakelijke klant

18.1. Artikel 17 is ook van toepassing op Zakelijke Klanten.

18.2. Indien YM Academy aansprakelijk is voor enige schade, is zij tegenover Zakelijke klant slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of direct verband heeft met de overeenkomst en voor zover deze schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

18.3. YM Academy is tegenover Zakelijke klant niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder begrepen maar niet beperkt tot: gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

18.4. Zakelijke Klant vrijwaart YM Academy en de door haar ingeschakelde derden ter zake van aanspraken van derden, die stellen schade te hebben geleden door of in verband met de werkzaamheden die door De YM Academy ten behoeve van Zakelijke klant zijn uitgevoerd.

18.5. Indien YM Academy aansprakelijk is, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

19. Beëindiging van de overeenkomst, opzegging

19.1. Partijen mogen de overeenkomst door opzegging, desgewenst met onmiddellijke ingang, te beëindigen. Indien de opzeggende partij de hoedanigheid heeft van Consument, dan wordt artikel 14 in acht genomen. 

19.2. YM Academy behoudt in geval van opzegging van een overeenkomst door Klant aanspraak op de gehele betaling van het totaal overeengekomen tarief, tenzij Consument gebruikt maakt van zijn herroepingsrecht.

19.3. YM Academy behoudt in geval van opzegging van een overeenkomst door haarzelf in geval van workshops op maat of privélessen aanspraak op de door haar gemaakte kosten en gemaakte uren. In geval van andere workshops en cursussen, stort zij Klant het totaal overeengekomen bedrag terug. Uitzondering op de zin hiervoor is wanneer Klant ongepast gedrag vertoont richting het model (artikel 10.4). 

Ontbinding door tekortschieten in nakoming

19.4. Partijen mogen de overeenkomst ontbinden wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van de overeenkomst, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt. De tekortschietende partij dient eerst in gebreke gesteld te worden en een redelijke termijn gegeven te worden om na te komen, behalve wanneer nakoming blijvend onmogelijk is. 

19.5. YM Academy behoudt in geval van ontbinding van een overeenkomst door één van Partijen op grond van vorig lid altijd aanspraak op betaling van de reeds verrichte prestaties.

19.6. Indien de overeenkomst ontbonden wordt, en Klant op moment van ontbinding al prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, dan zullen deze prestaties geen voorwerp van ongedaanmaking zijn. 

Schadevergoeding

19.7. YM Academy is niet gehouden tot schadevergoeding wanneer zij een overeenkomst met Zakelijke klant ontbindt of opzegt. 

20. Intellectuele eigendomsrechten

YM Academy

20.1. YM Academy behoudt zich, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen, de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van het intellectueel eigendomsrecht.

20.2. Het is Klant niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van YM Academy de door YM Academy vervaardigde en door het intellectueel eigendomsrecht beschermde werken te verveelvoudigen, openbaar te maken of op een andere manier ter kennis van derden te brengen, tenzij anders overeengekomen of anders voortvloeit uit de aard van de overeenkomst. Onder door YM Academy vervaardigde werken wordt onder andere verstaan, maar dit is niet beperkt tot: (inhoud van) online cursussen, cursusmateriaal, e-books en presets.

Klant

20.3. Het puur en alleen indrukken van een cameraknop voor een andere deelnemer van een cursus/workshop/privéles geeft geen auteursrecht aan Klant op het gemaakte beeld voor de andere deelnemer.

21. Klachten

21.1. Klachten over de (uitvoering van de) overeenkomst, moeten binnen bekwame tijd nadat Klant een gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij YM Academy. 

21.2. Indien een gebrek later dan de in het vorige lid genoemde termijn wordt gemeld, dan kan Klant geen beroep meer doen op prijsvermindering, herstel, vervanging of ontbinding, zoals genoemd in artikel 12, of op schadevergoeding.

21.3. YM Academy beantwoordt klachten binnen een termijn van 14 dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst van de klacht. Indien de klacht een langere verwerkingstijd vraagt, dan laat YM Academy binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht aan Klant weten wanneer Klant een antwoord kan verwachten.

21.4. Klant dient YM Academy in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen.

21.5. Het indienen van een klacht schort de betalingsverplichting niet op.

22. Overig

22.1. Op de rechtsverhouding tussen YM Academy en Klant is het Nederlands recht van toepassing.

22.2. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen het geschil in onderling overleg te beslechten.

22.3. YM Academy is op ieder moment bevoegd wijzigingen aan te brengen in deze voorwaarden, welke in werking treden op het aangekondigde tijdstip. YM Academy zendt de gewijzigde voorwaarden tijdig toe aan Klant.

22.4. Is geen tijdstip van inwerkingtreding medegedeeld aan Klant, dan treden de wijzigingen jegens Klant in werking wanneer hem de wijziging is medegedeeld.

22.5. Bij nietigheid of vernietigbaarheid van een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden, zullen de overige bepalingen van kracht blijven. 

22.6. In het geval van nietigheid of vernietigbaarheid van een bepaling, zullen Partijen in overleg treden met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige dan wel vernietigde bepalingen in acht wordt genomen.